Tiedote: Kasvatuksen digiloikka – asteittain avoimeksi julkaisuksi

Julkaistu: 12.5.2021 15:06

Suomen kasvatustieteellinen seura ja Koulutuksen tutkimuslaitos

11.5.2021

Kasvatuksen digiloikka – asteittain avoimeksi julkaisuksi

Tieteellinen aikakauskirja Kasvatus siirtyy tämän vuoden puolella asteittain kotimaisten tiedelehtien yhteiseen Journal.fi-palveluun. Numerosta 1/2021 alkaen lehdet julkaistaan Journal.fi:ssa, mutta kaikki tilaajat saavat edelleen myös paperilehden.

Kasvatuksen digiloikka ja avoimeen julkaisemiseen siirtyminen on historiallisesti merkittävää. Lähes 160 vuotta vain paperisena ilmestynyt lehti alkaa nyt ilmestyä myös verkossa.

Muutoksen myötä tutkimustiedon saatavuus paranee, sillä tutkimustieto tavoittaa yhä useamman. Samoin ajankohtaiset tutkijoiden puheenvuorot ja kirjoitukset ovat entistä laajemmin saatavilla. Digiloikka mahdollistaa myös tehokkaampia viestimisen tapoja: yksittäistäkin artikkelia voidaan jakaa erilaisia somekanavia pitkin.

Kasvatus-lehden avoimella julkaisemisella on 12 kuukauden viive. Henkilötilaajat ja Suomen kasvatustieteellisen seuran jäsenet voivat lukea verkkolehden heti sen ilmestyttyä. Lukeaksesi lehden, rekisteröidy Journal.fi-palveluun täyttämällä rekisteröitymislomake. Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään. Linkki lehteen on: https://journal.fi/kasvatus.

Lukemiseen tarvitaan maksukoodi, joka lähetetään tilaajille ja seuran jäsenille sähköpostitse tai kirjeitse. Yhteisötilaajat ja kaikki muut lukijat pääsevät lukemaan verkkolehden 12 kuukauden viiveellä.

Kasvatus-lehdessä on tapahtunut tänä vuonna myös muita muutoksia. Uutena päätoimittajana on aloittanut Kirsi Pyhältö, joka toimittaa yhteistyössä Janne Varjon kanssa lehteä vuoden 2021 loppuun saakka. Lehden toimituskuntaa on myös laajennettu uudistuksen myötä. Esko Harni on aloittanut maaliskuun lopulla lehden uutena toimittajana.

Lisätietoja

Auli Toom, 050-4154852, auli.toom@helsinki.fi, Suomen kasvatustieteellisen seuran puheenjohtaja

Antti Ronkainen, antti.ronkainen@uef.fi, Suomen kasvatustieteellisen seuran tiedottaja

Kirsi Pyhältö, kirsi.pyhalto@helsinki.fi, Kasvatus-lehden päätoimittaja